Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) woensdag bekendgemaakt.

De schade van de fraude liep op tot 27,3 miljoen euro. In totaal ging het om
6200 gevallen, ofwel een gemiddeld schadebedrag van 4400 euro. In heel 2011
bedroeg de fraude met internetbankieren 35 miljoen euro.

Malware

De groei over de eerste jaarhelft kwam vooral doordat cybercriminelen steeds
vaker bankgegevens weten te stelen met schadelijke software, zogeheten
malware. Dat is software die onopgemerkt op iemands computer wordt
geïnstalleerd om bijvoorbeeld inloggegevens te onderscheppen.

Opvallend genoeg daalde de zwendel met ‘skimming’, het kopiëren van
betaalpassen, in de eerste 6 maanden met bijna een kwart tot 18,2 miljoen
euro. Het is voor het eerst sinds 2010 dat deze fraudevorm afneemt. Dat
schrijft de NVB vooral toe aan de invoering van de chip op de pinpassen. In
heel 2011 schoot de schade door skimming nog omhoog tot 38,9 miljoen euro,
bijna twee keer zoveel als in 2010.

Magneetstrip kopiëren

Vrijwel alle aanvallen vonden het afgelopen halfjaar plaats bij
betaalautomaten waar de pas in zijn geheel in gaat, zoals bij onbemande
parkeerautomaten en tankstations.

Bij deze automaten kunnen criminelen de magneetstrip nog steeds kopiëren.
Betaalautomaten waar de pas nog slechts gedeeltelijk wordt ingestoken, zoals
bij winkels en horeca, werden niet meer aangevallen.

Bankieren op smartphones

In totaal daalde de schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer,
waaronder overboekingsfraude en zwendel met gestolen bankpassen en
creditcards, in de eerste jaarhelft met 5 procent tot 54,8 miljoen euro.

Volgens Yvonne Willemsen, fraude-expert bij de NVB, zijn er nog geen gevallen
bekend van fraude met bankieren op smartphones. "Dat zien we nog niet.
Consumenten moeten wel uitkijken met bankieren op een open wifi, dat is een
extra risico", aldus Willemsen.

Schade doorgaans vergoed

Volgens de NVB worden slachtoffers van internetfraude in de regel schadeloos
gesteld, tenzij ze naar het oordeel van de bank onvoorzichtig of nalatig
zijn geweest. Rabobank is het strengst: zij vergoeden de schade van klanten
die in hun ogen verwijtbaar nalatig zijn geweest niet. "Daarbij moet je
denken aan het afgeven van je codes", aldus een woordvoerder tegen Z24. "We
bekijken het van geval tot geval."

De NVB wijst erop dat fraude door internetbankieren relatief gezien beperkt
is. Het fraude bedrag van 35 miljoen euro vorig jaar is een schijntje
afgezet tegen de totale omzet van internetbankieren van 3,2 biljoen euro
(3200 miljard).

Lees ook:

Creditcard: wat is voordelig?

Meer Nederlanders doen aan internetbankieren

Simpel je euro's omzetten naar andere munt? No way

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl